ZATERDAG 12 FEBRUARI '22
Workshop met Drs. Martine Huurman

Voor deze datum is de workshop volzet, we kijken uit naar een nieuwe datum.

Centaur afb 25 september '21.png

“Het gaat niet om het trauma, het gaat om de innerlijke schade
als gevolg van trauma”

(Dr. Franz Ruppert Psychotherapeut, Docent aan de Universiteit van München)

De impact van een traumatische gebeurtenis uit zich een leven lang. Vaker onbewust dan bewust. Het vraagt om insluiting. Innerlijke Trauma gaat over onveiligheid, ernstige grensoverschrijding. Ontstaan op een plek of in een situatie waarin wij niet meer bij onze hulpbronnen konden. Daar hebben we delen van onszelf afgesplitst om te kunnen overleven.

Traumatische gebeurtenissen activeren ons overlevingsmechanisme. Het klinkt tegenstrijdig, maar trauma laat zich vooral niet zien. Het is de overleving die zich toont. Paarden resoneren hier sterk op. Zij signaleren trauma, overleving en de gezonde delen van cliënten (én begeleider).

Paarden blijven dit tonen, totdat het erkend wordt.

Ze tonen waar onveiligheid én veiligheid ervaren wordt. Ze resoneren op overlevingsdynamieken, tonen wanneer triggers iets van binnen veranderen. Zowel bij de cliënt als bij ons begeleiders. De impact van trauma gaat om leven en dood en kan in het hier-en-nu worden getriggerd, ook door ons begeleiders. Dit herkennen is essentieel wanneer paarden ingezet worden ter ondersteuning van cliënten.

Onveiligheid vraagt als eerste om veiligheid. Veiligheid in contact, plek en situatie en hoe dit zo optimaal mogelijk kan worden gerealiseerd.

Trauma te Paard richt zich voornamelijk op het herkennen van onveiligheid en veiligheid. Welke dynamieken tonen zich? Hoe herken je deze dynamieken? Bij je client, jezelf en de paarden? Een workshop waarbij ervaren, praktische tools en eye-openers elkaar afwisselen.

Vragen die langskomen tijdens de workshop.

• Hoe draag je zorg voor deze prachtige gevoelige dieren, wanneer zij tijdens sessies onze extra ogen en oren zijn?

• Hoe draag je zorg voor jezelf?

• Hoe herken je her-traumatisering bij cliënten?

Martine Huurman.jpg

Drs. Martine Huurman combineert in deze workshop praktische activiteiten verschillende theoretische achtergronden van o.a. Peter Levine, Stephen Porges, Bessel van der Kolck, Vivian Brougthon, Franz Ruppert, Sharon Wilsie, Gwen Timmer, Gabor Maté, …

Drs. Martine Huurman is trauma begeleider, rouw- en verlies therapeut, gastdocent, trainer, supervisor bij de mastercourse Trauma, neurolinguïst, ontwikkelaar van o.a. Trauma te Paard en Overleving van de Innerlijke Kudde.

Praktisch Martine Huurman.png