Paardenwelzijn in jouw praktijk

Tweedaagse vorming:

Hou mij op de hoogte van deze vorming via inschrijving.

Het welzijn van paarden is essentieel als je rond welzijn van mensen werkt. In het charter van Centaur hebben we daarrond een aantal richtlijnen geformuleerd.

Als beroepsvereniging willen we je ondersteunen en uitnodigen (nog meer) de daad bij het woord te voegen.

Wij hebben Prof. Marc Pierard internationaal erkend wetenschappelijk expert op dit gebied, bereid gevonden ons hierbij te helpen en organiseren 2 vormingsdagen die je zullen helpen om hier op een wetenschappelijke onderbouwde manier mee aan de slag te gaan.

Het Programma

DAG 1: Zaterdag 29/08 van 10u tot 17u

Marc Pierard licht de 10 basisprincipes toe die ISES voorop stelt in de omgang en het trainen van paarden als we onze viervoeters gezond en gelukkig willen houden. We bekijken concreet hoe die principes kunnen toegepast worden in onze praktijk.

DAG 2: Zondag 30/08 van 10u tot 17u
We gaan aan het werk met de paarden met deze principes in concrete oefeningen en gaan op zoek naar hoe dit zich vertaalt in onze praktijk. Op welke vragen of uitdagingen stuiten we? En hoe kunnen we die oplossen? Ook dit wordt aan de hand van concrete oefeningen met de paarden aangepakt en uitgediept.

Prijs:

• 185€ voor leden,245€ voor niet leden.
    Package deal: Deelname + lid worden 235€
    Leden krijgen voorrang omwille van het beperkt aantal deelnemers.

• Het aantal deelnemers is beperkt tot 18 omdat we rekening houden met
    de beschikbare oppervlakte en de geldende Covid-19 maatregelen.

Locatie:

Centrum Molenmoes
Klein Vlasselaar 14
3110 Rotselaar

Marc Pierard

Marc is docent dierengedrag en –welzijn aan Hartpury University in Engeland. Hij behaalde begin 2018 zijn doctoraat aan de KU Leuven en zijn doctoraatsthesis omvatte studies over het sociale gedrag van paarden, over selectietesten van paarden op basis van hun persoonlijkheid en over het ontwikkelen van algemeen aanvaarde definities van paardengedrag.

Hij werkt in Hartpury verder aan zijn onderzoek op paarden en draagt ook bij aan hun paardenopleidingen. Voor zijn vertrek naar Engeland was hij meerdere jaren vrijwilliger bij Equicanis, waar hij bijdroeg aan wetenschappelijk onderbouwde werkwijzen voor het houden en trainen van de paarden en het opleiden van vrijwilligers om dit in de praktijk toe te passen.

Hij is ook lid en voormalig bestuurslid van de International Society for Equitation Science (ISES: een internationale, wetenschappelijke vereniging van mensen die onderzoek doen naar gedrag van paarden in interacties met mensen). Het jaarlijkse congres van ISES gaat deze zomer door in Hartpury en Marc maakt deel uit van het organisatiecomité.

Abonneer je nu op onze nieuwsbrief!

© 2019 Centaur-Federation.